Det finns en särskild tjusning i att arbeta med ett långsamt medium utifrån den snabba ingivelsen som skissen erbjuder. Pia Ferm arbetar mödosamt med att ge sina tecknade förlagor en kropp i form av en genomarbetad väv. Den stora väven i utställningens entrérum visar dessutom endast baksidan av det tuftade arbetet. Motivet smeks fram som en stiliserad våg. Men ser man fler verk av Pia Ferm är ofta kammen en återkommande figur och här dess spår eller varp.
Plow your field är en del av utställningens titel. Och visst är vävarbetet och tufttekniken, där trådarna kan skjutas in med hjälp av en särskild pistol, att likna vid handens eller den glest tandade kammens plogande rörelser. Det idiomatiska uttrycket syftar väl även på konstnärskapet som ett sisyfosarbete med ständiga omtag.
Pia Ferm från Lysekil visar här sin första utställning i Sverige och är verksam i Frankfurt där hon även utbildat sig. Hon bygger tydligen vävramarna till sina arbeten själv. I serien med spökteckningar skimrar motiven vagt inneslutna i det benvita trådverket. Förslutna men fria anas dramerna.
|
Dark dispenser, 73 x 132 cm © Pia Ferm |
I utställningens inre rum visas fler tuftade vävar med trådarnas lugg vänd mot betraktaren. De är sedan känsligt formklippta till vagt och lätt vibrerande reliefer. Siri Derkerts blästrade betongteckningar i Östermalms tunnelbana i nära minne från resan till galleriet väcks åter inför Pia Ferms verk. Men även en tecknare som Lage Lindell kommer för en. Det är naturligtvis orättvist att jämföra med dessa teckningens giganter. Men de är knappast några fiender, snarare vänner att hålla närmast hjärtat och värda att spänna sin båge för.
Pia Ferm har hunnit en god bit på väg i sitt plöjande och lyckas hålla spänningen vid liv med sina motiv. De både generöst visar sig och drar sig gäcksamt undan i samma ögats rörelse. Det kan vara enkla scener från vardagens frukostbord, eller figurer och arbetsställningar från långsträckta kustlandskap. Eftermiddagens skuggor ruvar och blickarna dras ut mot horisonten.
Pia Ferm är en ny bekantskap som man tacksamt välkomnar och hon visar hur väl vävkonsten fungerar som teckning och måleriskt medel.
Stockholm 2024-01-31 © Susanna Slöör |
Still life no.5, 145 x 105 cm © Pia Ferm
Still life no.6, 180 x 159 cm © Pia Ferm
|