SIGNAL
Majd Abdel Hamid, Melanie Kitti, 27/9–8/12 2024
En väggstor fresk möter små-små broderier och textila verk. Det vore lätt att tro att de senare är gjorda av en kvinna och den förra av en man. Men på Signal i Malmö är det tvärtom. Det blir en överrumplande bra combo när verk av Melanie Kitti och Majd Abdel Hamid möts under rubriken (inside) a wave, a cocoon.
De rationella, verbala och teoretiska förklaringarna som kretsar kring samhällsstrukturer, etnicitet, hudfärg, kön, ekonomisk och social status bleknar i förhållande till det visuella anslaget och det konstnärligt noggrant genomarbetade hantverket i bådas verk. De delar även ett slags outsiderperspektiv.
Melanie Kitti, som både är poet och konstnär, har experimenterat med fresktekniken i olika format tidigare, först på gipsskivor, därefter på tredimensionella kubiska former. Utbildad i Köpenhamn och Oslo, men uppvuxen i Småland med många små kyrkor, har hon funderat över väggmålningarna, både deras funktion och betydelse och deras tillkomstprocesser. Den konsthistoriska förankringen är gedigen i en manlig tradition men formspråket är genuint eget. Tidigare såg vi bruna, spruckna kvinnokroppar, organiskt slingrande formmetamorfoser mellan djur, insekter och människor. Nu upptar en stor myra utställningslokalens bakre vägg med sin köttiga rosa kropp och svarta tentakler. Glupsk, hungrig och segerviss.
Majd Abdel Hamids färg är blå som havet där skummande vågor skapar intrikata mönster som vore de broderade med vitt garn. Också himlen lyser blå men ljuset är vitt, liksom tomma ark där minnena är inkapslade eller utplånade. Född i Palestina är han självlärd i de traditionella sömnadsteknikerna och skapar små två- och tredimensionella verk samt artist’s books. Bakom tystnaden och den nästan exklusiva skönheten i de miniatyrlika textila verken anar vi en dov smärta men också viljan att genom handens terapeutiskt upprepade rörelser gå vidare.
|
© Böhler & Orendt |
|
DIGITALISEUM
Böhler & Orendt, 27/9–9/11 2024
Böhler & Orendt är en tysk konstnärsduo som arbetat tillsammans sedan 2008. Digitaliseum visar ett litet urval ur deras rika produktion. Paret drivs av en stark civilisationskritik. Med svart humor och sarkasm kommenteras människans framfart, många krig och vinstbegär på bekostnad av flora och fauna på jorden, ekologi och klimat.
Utrotade djur paraderar i flera träsnitt. I ett collage med intrikata teckningar ser vi djur och insekter som ska räddas för framtiden och skjutas upp mot kosmos i en raket som har formen av en känguru. I en installation ligger en gammal torkad ekstam på en sjuksäng och ropar förgäves på hjälp.
Den burleska framtoningen och den tekniska uppfinningsrikedomen har en mörk klangbotten, men aldrig att vanmakt eller frustration hotar. Den svarta humorn närs av optimism. Frågan om varför Böhler & Orendt inte har visats i större sammanhang i Sverige inställer sig. Digitaliseum gör en insats här.
|
Hunden © Viveka Skyttberg (Klicka på bilden för hög upplösning) |
|
REDAN GALLERI
Redan Dogshow – Redan galleri, –1/11 2024
Ett roligt inslag bland Malmös aktuella utställningar som gärna domineras av det konceptuella och performativa finns på Redan galleri. Temat berör många: det handlar om hundar, bra måleri och textil från sju deltagare runtom i världen.
I det stora fönstret skrämmer Viveka Skyttbergs omsorgsfullt sydda gula best till hund dem som går förbi. Med fina broderade knappar längs rygg och ben, och silikongjutna tänder och klor påminner den om en drake.
Medan Samuel Almansas hund söker strid, betraktar Marianne Andersson Embäcks taxar världen med klurigt upphöjt lugn, bara de får godis. Tin Ålings handtuftade figurer har intagit rollen som sina ägares ställföreträdare. Som hundägare är det förmodligen lätt att känna sig hemma.
Malmö 2024-10-02 © Kristina Maria Mezei |
Ode to sea © Majd Abdel Hamid
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Ode to sea © Majd Abdel Hamid
Leviathan © Böhler & Orendt
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Laser Doggo © Apadola Nelson
Taxen © Marianne Andersson Embäck
Onsdag kväll på Lion Bar © Tin Åling
|