Schweizaren Franz Gertsch (1930–2022) var en av pionjärerna inom fotorealismen och en mästare inom moderna träsnitt. Han fick sitt internationella genombrott 1972 på documenta 5 med sin målning Medici. Våren 1973 visades målningen på Louisianas utställning Ekstrem realisme. Nu hänger den på samma vägg som då. Medici är monumental. Den fyra meter höga och sex meter breda bilden visar ett grupporträtt med hans vänner i helbild från den konstnärliga miljö i Bern som han var en del av.
Franz Gertschs önskan var att skildra världen klart, nyktert och objektivt och han använde fotografier som förlagor till sina bilder. Exempelvis Huaa...! från 1969, där en bildsekvens från antikrigsfilmen The Charge of the Light Brigade använts. Denna bild är inledningen på ett nytt konstnärligt kapitel i hans liv. Gertsch hade en önskan om att få visa verkligheten som den var, rakt upp och ner, befriad från sentimentalitet.
Utvecklingen sker när han började fotografera det liv som omger honom. Gertsch ville fånga och återskapa vardagsscener som utspelar sig framför ögonen. Fotografier på familjemedlemmar och vänner förstoras upp i storskaliga format. Det finns en spänning och spännvidd mellan det mekaniska och mänskliga, det ögonblickliga och långsamma, hantverkskunnandet och det konstnärliga. Bilderna är som tidskapslar avsedda att dokumentera samtiden för en framtida betraktare.
|
Medici, 1971/1972, akryl, 400 x 600 cm © Franz Gertsch
(klicka på bilden för hög upplösning) |
Till skillnad från måleriets dokumentära motiv upplevs träsnitten tidlösa med de detaljerade naturmotiven. Med hjälp av den traditionella träsnittstekniken utvecklar Gertsch sitt eget bildspråk och förnyar sina träsnitt i storslagna format. Målningarna och träsnitten är inte bara fotorealistiskt skildrade och tekniskt skickliga utan även personliga. Inte enbart i bilder med familjemedlemmar och vänner utan även i de detaljerade naturskildringarna. Gertsch har en personlig relation till motiven. I valet av de mest högkvalitativa färger, penslar, dukar och handgjorda papper finns en respekt för materialet, motivet och konstbetraktaren. Hantverkskunnandet, yrkesskickligheten och den tid och det tålamod som han lägger ned på sitt arbete märks när man betraktar hans verk.
Franz Gertsch var mångfasetterad och han närmade sig verkligheten på sitt eget karakteristiska vis med extrema närbilder och mer avlägsna, med det figurativa och snudd på abstrakta i måleri, träsnitt och gouache. Det är grupporträtt, närporträtt, landskap och växter. Förstoringen av motivet medverkar till att bilderna intar rummet och upplevs på ett särskilt sätt. På långt håll ser man exakt vad det föreställer men på riktigt nära håll upplevs motivet mer abstrakt.
Det känns både uppfriskande och upplyftande med den koloristiska skicklighet som Gertsch besitter och de äldre måleritekniker som han använder sig av. Han undersökte bildens magi, detaljernas och färgernas betydelse och fångade ögonblick med sin kamera som han sedan försökte återskapa med pensel och färg eller träblock och håljärn under månader i sträck.
Franz Gertsch var med och förberedde utställningen fram till sin död i slutet av 2022. Blow-Up, som visar hans bredd och mångfasetterade livsverk, är den första presentationen efter hans död. Han fortsatte med att måla in i det sista.
Humlebæk, Danmark 2024-06-28 © Emelie Ånskog |
|
Rüschegg, 1988-1989, träsnitt, 234 × 181 cm
© Franz Gertsch
(klicka på bilden för hög upplösning)
Luciano II, 1976, akryl 234 x 346 cm
Saintes Maries de la Mer, 2013, träsnitt, 133 x 144 cm © Franz Gertsch
Patti Smith II, akryl, 1978, 284 x 420 cm
© Franz Gertsch
|