| Berit  Lindfeldt (f.1946) och Hans Lannér (f.1947) är två mycket erfarna och  förfarna konstnärer som nu ställer ut tillsammans i Konsthallen, Bohusläns  museum. Den gemensamma rubriken är Aviga Rum. Och kör för det. Båda kan på sitt  sätt sägas visa rumsligheter som får visa avigan, en annan sida än den  vanligaste. Båda har hittat och befäst sina uttryck och gräver vidare konstnärligt  där de stått och står.De har var sitt  utställningsrum och ett med verk av båda. I Lannérs rum finns några verk av  Lindfelt, men inte vice versa. Ingen särskild interaktion uppstår i mötet,  verken möts och nickar respektfullt åt varandra.
 
                          
                            |  |  
                            | Utställningsvy © Hans Lannér (klicka på bilden för  hög upplösning) |  Första  rummet är fyllt med en serie typiska Lannérbilder. De är gjorda för den här  utställningen. Alla är ramade enhetligt och i samma format. En tanke slår mig  direkt. Kan föreställande måleri vara så här abstrakt? Eller är det det  abstrakta som vill föreställa. Bilderna här är gjorda i torrpastell och akvarell. Vi får se hus gestaltade på  det sätt Lannérs konstnärsblick sett och ser dem. Han sorterar i intrycken. Vissa  av formerna försvinner i ett dis som döljer somt och därför lyfter fram annat. Reducering  känns som ett nyckelord. Så finner Lannér de konstnärliga uttryck han laddar sina  bilder med. Han tar bort utanverk och tydlighet. Kvar blir känslan av en  ömtålighet som ändå står sig och står pall.
 Motiven ses i ett milt ljus som fås att lyfta  fram vissa detaljer som känns betydelsebärande. Han arbetar i en skir, återhållen  liksom tystlåten pastellfärgsskala med akvarellens lätta anslag. Det är Hans Lannérs  sätt att processa de intryck verkligheten triggar. Men inför det lågmälda  skärps uppmärksamheten; den som viskar hörs på ett paradoxalt sätt mer.
 Är  det då poesi som det alltid sägs om Lannérs bilder? Ja, i betydelsen att de är mångtydiga;  samtidigt är de undflyende och ”in your face” på ett avigt sätt. Det känns som  erfarenheter – tiden och med den livet slipat fram. Ändå upplevs de här  bilderna som bärare av nya möjligheter.I ett  angränsande mindre rum visar Lannér akrylmålningar med liknande motiv som av material  och teknik får helt andra, snarlika men olika, uttryck. Det är dekorativa  målningar med intrikata och intressanta kompositioner.
 
                          
                            |  |  
                            | Utställningsvy © Berit Lindfeldt (klicka på bilden för  hög upplösning) |  Berit  Lindfeldt visar skulpturer i många material. Ofta är det funna bruksföremål med  anknytning till hus och hem. Jag minns ett citat från konsthistoriekursen: "Vackert  som det oförmodade mötet mellan en symaskin och ett paraply på ett  dissektionsbord." Berit Lindfeldts skulpturer på den här utställningen  bygger på sådana aviga möten mellan avlagda vardagsföremål och leftovers. Men hennes  föremålssammanträffanden dissekerar inte. I hennes skulpturer handlar det om att  sätta föremålen i nya sammanhang. Därigenom får hon dem att visa sig ha andra  sidor och tillsammans med andra lägga nytt idaga och bli betydelsebärare i nya  berättelser. Hon söker uttryck genom att blanda på ett sätt som förvandlar.    Men som så ofta i surrealistiska och dadaistiska konstverk är det processen, själva kombinerandet, som fascinerar och inte främst resultatet. De här verken berättar inte något nytt om livet. Inte heller om konsten. Men  ändå är det uppenbart att de leder mot ett obestämbart känslofält, men det  överraskar inte. Den här antikonventionalismen är numera en trygg och naturlig  del i konstuttryckens verktygslåda. Jag ser Lindfeldts skulpturer oftare som  humoristiska snarare än djupsinniga. Men det är en humor som har syfte och  ärende. Det finns något sympatiskt i att det uttjänta tas i tjänst igen, och  visar sig i hennes konstnärliga omvårdnad bära på oväntade hemligheter som väcker  nyfikenhet.
                       Uddevalla 2024-11-27 © Bo Borg |