Gunilla Poignant har funnit sig fullkomligt tillrätta med sin installation av skulpturer. Hon arbetar här med urformen för att uttrycka den fullkomliga skönheten. Snäckans spiral knyter an till matematikern Fibonaccis talserie, själva grunden för att beräkna det gyllene snittet (som många konstnärer intuitivt tagit ställning till i lyckade verk).
Gunilla Poignant har av björkplywood och exklusivare flygplansplywood skapat sina fossila skelett. De hänger svävande vita i rummet. Den största av dem fäller ut sin svans som ett skyddande tak över betraktaren.
Det förhöjer skönhetsvärdet att Gunilla Poignant här frångår perfektionen utan att skulpturen förlorar sin fulländning. En tanke om tiden är den uppfordrande titeln på detta benvita memento mori.
|
Utställningsvy © Gunilla Poignant (klicka på bild för hög upplösning) |
Tillsammans med de svävande snäckformerna visas även objekt av limmade akrylglas. Limmet i varje skikt har färgats av tusch vilket får objekten att vibrera likt pärlemor. Formerna har sedan slipats fram mot de sköna grundformerna utan att de nås fullt ut, vilket även här gör formerna mer intrikata och intressanta. Ljussättningen av installationen gör utställningen komplett. Skönheten i den omedelbara upplevelsen ställs mot konstnärens credo att ge sig till tåls, se tiden an.
Stockholm 2024-01-23 © Susanna Slöör |
Sfär © Gunilla Poignant
Olika former i akrylglas © Gunilla Poignant
|