STUDIO 44, STOCKHOLM
Christina Hedlund, SubReal samt Christa Gather, Susanna Salifou Nygren och Vanja Gyllensköld, Zu Dritt , 12/1–28/1 2024
Christina Hedlund visar i det inre rummet av Studio 44:s stora galleri ett måleri som bygger på mönsterverkande sammanställningar och väl tempererade avbrott och omtag. Hon arbetar främst med tempera, torr och kulörstark i grunden. Hon modererar med olja och hanterar tekniken med perfektion. Former växer och klingar ut i mjuka men abrupta övergångar. Det här collageinspirerade sättet att måla kom fram väldigt starkt i början av 2000-talet tillsammans med intresset för mönster. Lågnivåformer från tapet och tårtpapper agerade uppkäftigt mot ett tungt arv av finformer ur en abstrakt, konstruktiv 1900-tals tradition. Attityden har knappast spelat ut sin roll. Christina Hedlund visar idag hur närande och utvecklande hennes teknik kan användas till ljudande klanger och väsande uppläsningar om Eros och Thanatos, kärlek och död ur det undermedvetnas domän.
Vanja Gyllensköld har parallellt bjudit in två studiekamrater från 1990-talet: Christa Gather och Susanna Salifou Nygren som medutställare i de främre rummen. Målarna utforskar även här möjligheterna att skapa formbrott och inbjudande möten med duken som takthållare. Christa Gathers keramiska folkvagnar står lugnt parkerade på golvet.
|
© Vanja Gyllensköld |
© Susanna Salifou Nygren |
CANDYLAND, STOCKHOLM
Angelica Kristenson Aurelius, Lovisa Fahlgren och Valentin Malmgren, Minneshorisonter, 19/1–4/2 2024
Tre konstnärer har bjudits in av Andreas Ribbung till ett intressant möte om ögon. Valentin Malmgren visar sin VR-installation från Stockholms sjöbotten, som hade premiär på Konsthögskolans kandidatutställning förra senvåren. Det kommer bli intressant att följa hans konstnärliga projekt vidare och förhoppningsvis kommer även en mindre spelvan att behärska tekniken till masterutställningen. Men innan jag körde av banan så är det en fantasieggande och verklig värld som bjuds.
Lovisa Fahlgren som studerar i Umeå låter själens speglar flyta isär och samman som hämtade från antikens fresker eller gotikens ”förkubistiska” möten som hos en filmistiskt verkande Giotto för att nämna någon.
Angelica Kristenson Aurelius porträtt ur vilka människans inre nogsamt mejslas fram med fokus på ögon, näsa mun, alla öppningar mellan en inre och yttre värld. Men den magnifika målning hon nu visar, representativ för hennes sätt att måla, visar också hur hon bygger den abstrakt amorfa formen som uppstår mellan människa och möblemang. Se uppställningen som den klassiska ”harankan”, sök modellens blick och växla till helheten, ett märkvärdigt antingen eller uppstår. Sedd på högkant reser sig en gestalt med mörk huva bärande människan eller sin inre gestalt framför sig. Angelica Kristenson Aurelius förmår genom sin konsekventa renodling och koncentration på blickens linjer, även den inneboende i bilden, utan ögon, skapa dröjande, suggestiva möten.
Stockholm 2024-01-23 © Susanna Slöör |