www.omkonst.se:
DRAMAT TAR SIN BÖRJAN
Simon Wadsted, Elsewhere - Issues, Stockholm, 17/10–16/11 2024
Text: Leif Mattsson
skriv ut denna text
View, 2023-24, oil on canvas, 190x165cm
© Simon Wadsted
(klicka på bilden för hög upplösning)
Foto: Issues Facade, 2024, oil and acrylic on canvas, 165x165cm
© Simon Wadsted
(klicka på bilden för hög upplösning)

Simon Wadsteds måleri är trots sin minutiösa exakthet ofta undflyende, och innehållsligt svårfångat. Han tillhör också dem i de senaste årens konstnärsgenerationer som inte verkar fokuserade på att skapa multipla stilkopior av sina egna verk. Så överraskningarnas krokbensattacker bjuder han gärna betraktaren på. Och trots att ett mindre antal av de aktuella målningarna skulle kunna ses som frysta ögonblick i en reell värld, så bygger de större ofta på inre visioner och syner. De har fått ta form i en imaginär värld som närmar sig drömmens dimdunkel.
       Den italienska konstriktningen pittura metafisica från tidigt 1900-tal kommer genast i tankarna, med konstnärer som Giorgio de Chirico och Carlo Carrà. Och även om Simon Wadsted möjligen inte direkt influerats av dessa mytiska bildmakare så färdas han ändå längs parallella stigar. Hans målningar är ofta trolska och lätt magiska. Flera av dem byggs upp av ett översinnligt ljus som tycks komma inifrån själva duken.

Installationsvy © Simon Wadsted

Simon Wadsted fick Maria Bonnier Dahlins stipendium 2022, tillsammans med Sara Ekholm Eriksson (se länk nedan). Och detta under samma år som de båda tog examen från Kungl. Konsthögskolan.
      Redan på avgångsutställningen visade Simon Wadsted på alternativa, måleriska vägar. Jag minns särskilt ångloket som tycktes hämtat från barnets förtrollade värld – men utan att på något sätt vara naivt till sitt utförande. Sakligheten i den beskrivande tekniken återkommer även på den aktuella utställningen. Man uppfattar det som tydligast i de stillebenartade, mindre målningarna, exempelvis Comb. Där är det serent, enkelt och stilla.
       Men det är ändå i de större verken som Wadsted helt får bruk av tekniken att måleriskt frambringa ett slags inre ljus, ofta i kyligt infärgade övertoningar. I de stora målningarna View och Facade, exempelvis, har detta ljus närmat sig filmiska övertoner. Känslan kan liknas vid den när man befinner sig i en biosalong och scenen öppnar sig för ett drama som snart ska ta sin början.

Stockholm 2024-10-22 © Leif Mattsson

Länk till recension om Maria Bonnier Dahlins stipendiater 2022>>


 


 

 

 


Books, 2023, oil on canvas, 20x25cm
© Simon Wadsted


Entry, 2024, oil and acrylic on canvas, 115x90cm © Simon Wadsted
(klicka på bilden för hög upplösning)


Comb, 2024, oil on canvas, 20x25cm
© Simon Wadsted


Issues Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com