www.omkonst.se:
RAPPORT FRÅN LONDON
MELLAN VÄRLD OCH HISTORIA

Clive van den Berg, David Goldblatt, Trace, Tremor, Remnat – Goodman Gallery, London 27/3–3/5 2025
Cesar Santos, Manuscripts – Robilant+Voena, London, 28/2–9/5 2025
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
© Clive van den Berg
(click on image for high resolution)
© David Goldblatt
(click on image for high resolution)
© Cesar Santos
(click on image for high resolution)

Det är en upplevelse i sig att studera gallerirummen i olika storstäder. I London finns ett kluster väl samlat på hyggligt promenadavstånd i West End och Soho, där bakgatorna till Royal Academy bjuder på konst i lyxförpackning.
      En hjälpreda på vägen är sajten https://www.galleriesnow.net/, som inte bara täcker London. Med sitt konsekventa format och tydliga information är det föredömligt lätt att sålla fram aktuella utställningar.  
     Abstraktion i bemärkelsen att komplicera eller dra ut essensen ur inre eller yttre landskap kan sammanfatta ett par nedslag.

GOODMAN GALLERY, LONDON
Clive van den Berg, David Goldblatt, Trace, Tremor, Remnat, 27/3–3/5 2025

Syfafrikanska Goodman Gallery med filialer i New York och London, vars stora stjärna för mig är William Kentridge presenterar här ett givande möte.
     Verk ur fotografen David Goldblatt (1948-2018) senare produktion koncentrerade på landskapens ärr och tyst, gnagande poesi möter Clive van den Bergs abstraktioner som på håll vecklar ut sig som målarens motsvarigheter. Myllret av färgytor stämmer då gemensamt upp till vyer av utsträckta landskap och utkantsarkitektur. De nogsamt dolda och ändå blixtrande tydliga linjerna fäller upp sina ytor och låter den fjärde väggen möta den tredje dimensionen.
     Goldblatts historiskt betydelsemättade platser möter övergivna ögat, förutom det frätande ljuset som knappt tillåter skuggor. Clive van den Bergs känsla för färg låter samtliga toner förvrängas som om de passerade ett färgat filter. Oljefärgens ingående pigment tiltas som om de alla fått sina stick av cyprisk umbra. Verkligheten flyttar in i dikten som en handfull jord.

ROBILANT+VOENA, London
Cesar Santos, Manuscripts, 28/2–9/5 2025

Kubanskamerikanske konstnären Cesar Santos använder gesterna ur konsthistorien, gärna den teatrala och vilt gestikulerande barocka, för att frammana sina antropomorfa landskap. Det drivna vältrar över i det överdrivna, men samtidigt finns en känsla för puls och rytm. Figurationen påminner om barndomens ärvda snurror i plåt som kunde sättas i hisnande karnevaliskt spinn. Färgmassorna slinter som sockervadd på rymmen.
      Intressant är det dock att se, när man zoomar ut ur svenskt perspektiv, hur närvarande och levande alla referenser till konsthistorien är – både den som ligger nära i tiden och den i fjärran. En sökning på den här specifike målaren låter även en ymnig porträttproduktion välla fram som kan få en att lite tappa fattningen.
      Som kuriosa kan också nämnas att Cesar Santos, utbildad i Florida och i Florens, undervisat på Atelier Stockholm för knappt tjugo år sedan. Världen är alltid lite mindre än vad man vanligen tror.

London 2025-04-11 © Susanna Slöör

https://www.galleriesnow.net/exhibitions/london


 


 

 

 


© Clive van den Berg
(click on image for high resolution)


© David Goldblatt
(click on image for high resolution)


© Cesar Santos
(click on image for high resolution)

Photo: Leif Mattsson / Omkonst



Goodman Gallery, London | Robilant+Voena, London | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com