www.omkonst.com anmäler:
Det omvända ljusets värme
Andreas Ribbung på Galleri Argo 28/9 – 20/10 2002
Text: Leif Mattsson

I Andreas Ribbungs nya målningar på Galleri Argo möts man av glödande färger och ett märkligt inverterat ljus. Leksaksdjur föreställande hundvalpar, pingviner och pandabjörnar lånar sig till rytmiska experiment över bildytan och nakna händer bidrar med sin skörhet.


"Take", © Andreas Ribbung

Det finns en välkomnande värme i Andreas Ribbungs nya bilder på Galleri Argo. Men det är inte bara färgerna som är varma. Formerna är också uppmjukade (softade) och den värld han skildrar är barnkammarens mjukdjur och leksaker. Snart inser man dock att detta första intryck inte är heltäckande. Bilderna kompliceras och visar sig ha både bett och hårdhet, när man ger dem den nödvändiga tiden.

I tre bilder med märkligt ”röntgenbelysta” händer utvecklas en mycket särpräglad sprödhet och taktilitet. Fingrarna möts, en lätt beröring, en smekning. ömsint som av kärlek? Eller yrkesmässigt som vid en undersökning? Ribbungs bilder är tvetydiga. Just när man tror sig ha fångat stämningen byter de skepnad. Från en rytmisk lek med abstraherade former, till ett nyfiket och nästan kliniskt studium av negativt ljus över händerna. Mörkt blir ljust, färgsvagt blir färgstarkt. Tolkningen växlar och bilderna pendlar mellan att vara inbjudande eller skrämmande. I dessa målningar av händer skapas ett fruktbart möte mellan Steven Spielbergs ”ET” och Egon Schieles expressionism.

skriv ut denna text
"Woof Woofs", © Andreas Ribbung  


I flera målningar visar Ribbung ett närmast musikaliskt intresse. Vid vårt samtal nämner han måleriet och musiken som två uttryck med stor parallellitet. Formerna i hans bilder får också i flera fall en stark rytmverkan, bland annat genom sin upprepning. Det uppstår ett stackato av alla dessa mjukdjur i form av noggrant utpenslade färgytor.
I några fall går han vidare och passerar figurationens gräns, som i ”Woof Woofs”. Bilden föreställer ett antal mjukdjur (hundvalpar), men det är nästan omöjligt att peka ut de enskilda hundvalparna. Deras tassar, nosar och ögon ingår i ett abstrakt rytmiskt mönster som ger ett inbjudande bildrum i olika varma färger. Där tar musiken fart på allvar…

Stockholm 2002-10-01 © Leif Mattsson


Kort om Andreas Ribbung: Född 1967. Verksam i Stockholm
Detta är hans tredje utställning på Galleri Argo, Stockholm.

Se även hemsidan för Andreas Ribbung och Galleri Argo

Tillbaka till startsidan för omkonst