::länkar

www.omkonst.com anmäler:
Färgvägar och formfloder
Kjell Strandqvist på Thielska Galleriet 5/4 - 8/6 2003
Text: Leif Mattsson

Kjell Strandqvist bjuder oss på en hisnande improvisatorisk resa när han på Thielska Galleriet presenterar ett urval av sina verk med tonvikt lagd på de senaste åren.

"Objekt" Blandteknik på papper, 40 x 30 cm, 1982 © Kjell Strandqvist

Som tankens snabba flykt löper Kjell Strandqvists kolstreck över bildytan. Omtagningar, isättningar, förstärkningar och raderingar, allt är tydligt redovisat i dessa rytmiska improvisationer. En handens lek med tankens form, eller formens lek med konstnärens hand. Rytmiska rebusformer och ornamentala slingerbultar avlöser varandra. Med en stor träffsäkerhet och en närmast barnslig förtjusning över bildens oändliga möjligheter skrapar Strandqvist fram sina serier av kolteckningar och akvareller. Ett myller av figurer befolkar teckningarna. ögat möts plötsligt av en traktor, en racerbil eller en fjäril, framdansande ur papperets vita dimma.


"Teckning" kolteckning, 2002 © Kjell Strandqvist

Utställningen spänner från de tidiga 80-talsverkens bildbyggen, här representerade av ett antal färgstarka pappersobjekt, till dagens lätta och lekfulla luftspår av kol. Bilderna är så likartade och ändå så förändrade. Där formerna i de tidigare verken tycks byggda runt ett osynligt skelett, är de nya teckningarna ett slags luftakrobater i oändlig förvandling utan början eller slut. De behöver inte längre vare sig skelett eller stödjande formbygge och linjerna kan tillåtas hacka sig fram i ett aldrig sinande stackato.


"Löpa" akvarell, 2001 © Kjell Strandqvist

I löpornas oändlighetslabyrinter (akvareller), utförda med spretiga och närmast otjänliga akvarellpenslar slingrar sig färgvägar och formfloder fram i en ständigt varierad bildkarta. Linjerna raspar och knakar och omsluter varandra till en omfamnande visuell kaskad. De biter tag i varandras svansar och vägrar släppa taget förrän akvarellpapperet är fyllt av ett myller av rytmiska slingor. Arbetssättet påminner om jazzmusikerns solonummer, en ständig omtagning och variation av huvudtemat, ibland synligt och igenkännbart men oftast inbäddat, svårfångat och härligt njutbart.

Stockholm 2003-04-09 © Leif Mattsson

Läs även:
Kjell Strandqvist betraktelse om konsten "Fjärilen och traktorn".


Kort om Kjell Strandqvist: Född 1944. Professor i teckning Kungl. Konsthögskolan 1986-96. Utställningar i urval: Tommarps Kungsgård 2001 - Galleri Ahnlund 2001 - Galleri I8 Reykjavik 1999 - Galerie Aronowitsch 1997 - Krognoshuset Lund 1994.

 

Thielska Galleriets hemsida

Tillbaka till startsidan för omkonst