Dubbeltydigheter och överraskningsmoment är två av de viktigaste ingredienserna i Thomas Broomés presentationer. Som besökare tillåts man sällan känna  trygghetens omfamning. Men utmaningen för betraktaren ligger inte i något provokativt utfall från konstnärens sida utan i de disparata infallsvinklarna.  
                             Återkommande är de  beskrivande orden och repetitiva begreppen som präntats på målningarna i prydliga rader. Här upphöjs den redundanta informationen till allmängiltig norm på ett retfullt och kittlande sätt. I serien Peripheral kan man runt ögats pupill och regnbågshinna  läsa det upprepade ordet "EYE" i strukturföljande rader. Och i Skull byggs kraniets form upp av ordet "ALIVE". Det konstnärliga utfallet pendlar mellan putslustighet och eftertanke, lite beroende på vad man lägger in i begreppen. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Mother © Thomas Broomé  | 
                            The Doors © Thomas Broomé | 
                           
                         
                        Utställningen Mirrorland har sin uppkomst i pandemitidens fysiska isolering; arbetet inleddes under första halvan av 2020. Den känsla av kroppslig och mental distansering, som möjligen går att  spåra i valet av utställningstitel, återkommer även i flera av objekten. De rör sig som i ett spegelland där orden ibland skrivs baklänges. Det är en reflekterande värld där avsändaren just tycks ha lämnat scenen. Återstår de reducerade begreppen och beskrivningarna, återstår orden som till slut förlorar sin mening.                        Rummen ekar tomma, korridorerna är övergivna, isoleringen är påtaglig.  
                             Thomas Broomés verk kan stundtals  framstå som gäckande och enigmatiska – liksom deras titlar. Men mitt i frånvändheten anar man ofta en förlösande  humor, och ibland även en erbjuden nyckel. Exempelvis kan man i det välfyllda biblioteket på bokhyllans översta rad ana en gips  som gissningsvis skulle kunna föreställa filosofen Platon. Och på den svarta griffeltavlan går det att stava sig fram till ordet  "MOTHER" i  tydligt textade  versaler. Naturligtvis är ordet också spegelvänt i denna speglade värld. 
                      Stockholm 2023-04-26 © Leif Mattsson 
                      Läs recensionen från utställningen 2019>>  | 
                        
Skull © Thomas Broomé 
                       Red Led, interaktiv ljusinstallation  
                        © Thomas Broomé 
                        
                       
                  
  |